מאמרים וראיונות

כי האדם עץ השדה

נקודות טובות | יהודה בן סעדון | י' שבט התשע"ז | 9483 | 0 | |

כי האדם עץ השדה

כי האדם עץ השדה

האילן (העץ) שונה ונבדל במהותו ובהגדרתו מכל שאר הצומחים. על כל פירות הצומח אנו מברכים "בורא פרי האדמה", על פירות האילן יש לברך ברכה מיוחדת "בורא פרי העץ", משום חשיבות האילן.
לאחר שקוטפים את הפירות מהעץ, העץ נשאר במקומו ומצמיח שוב פירות חדשים. התכונה העיקרית של העץ היא, ששורשיו נשארים תמיד גם כאשר פירותיו נקטפים ממנו. בעתיד העץ יוציא שוב פירות...
העץ גדל לגובה כמו האדם. חכמינו אומרים "קומה זקופה מעלה יתרה היא". זוהי המעלה שמייחדת את האילן ואת האדם, משום שרק עם קומה זקופה ניתן לקיים את האיסור, של אסור ללכת בקומה זקופה. קומתו הגבוהה של האדם היא רק אמצעי להתכופף לפני מי שאמר והיה העולם...
האילן צומח הוא לגובה, משרה צל בסביבתו.
יש משל בחז''ל שמספר על אדם שהיה הולך במדבר והיה רעב, צמא ועייף והנה מצא אילן שפרותיו מתוקים וצילו נאה, אמר האיש אילן אילן במה אברכך?, הריי בכל אתה מבורך. צילך גדול ומחייה, פירותייך מתוקים ומרווים...
הכוח שטמון בעץ הוא נצחי ואינו מתכלה לעולם. הכוח הזה טמון בשורשים. גם כאשר אין שום פרי על העץ, גם כאשר העץ משיל מעליו את עליו בעיצומו של החורף, כשחזותו החיצונית של העץ נראית עלובה ומרוטה, בו בזמן מפעפעת במעמקי האדמה לחלוחית מבורכת שממשיכה לקיים את גזע העץ, אותו גזע שממנו עתידים ללבלב בבוא הזמן עלים חדשים וממנו גם עתידים לצמוח פירות חדשים.
כמו העץ גם האדם מחונן באותה תכונה ממש.

הקדוש ברוך הוא קבע את כוח המשיכה בבריאה, כוח שמושך את האדם לארציות, לגשמיות, לשאול תחתית. האדם מסוגל בכוחו להתגבר על כוח המשיכה ולהסיטו לכיוון ההפוך ממש. ישנם זמנים בהם גזע האדם בשלכת, העלים נושרים, אין תנובה, אין פירות, ניסיונות קשים ומרים מורידים את רוחו עד דכא. אבל, "תשב אנוש עד דכא ותאמר שובו בני אדם".

יש בו באדם את התכונה הנפלאה שיש לו את הגזע והשורשים שהם זכות אבות, והעיקר שגם האדם הוא חלק אלוהה ממעל שעליו נאמר "ותחסרהו מעט מאלוהים", הכוחות הללו הם נצחיים וקיימים באדם כמו העץ תמיד. בכל אדם מישראל קיימת נקודה עמוקה של חן שאותה אי אפשר לסלק. הנקודה הטובה היא השורשים העמוקים. גם כאשר הדברים לא נראים כך כלפי חוץ, אדם שמתאמץ ומתייגע ולא נכנע לכוח המשיכה אל הארציות והגשמיות, הוא גובר ומצליח להפוך את כוח המשיכה. השורשים העמוקים מחדירים בו לחלוחית של קדושה וטהרה, לחלוחית שמסוגלת לרומם את האדם לגובה, להצמיח עלים, פרחים ופירות.
הגמרא במסכת ברכות אומרת - שישה דברים הם גנאי לתלמיד חכם, ואחד מהם הוא ההולך בקומה זקופה. לומדים מזה שככל שהקומה זקופה יותר, חובת הכריעה גדולה יותר. העץ ככל שהוא גבוה יותר כך צילו גדול יותר.

ההנאה שיש בצילו של העץ היא הנאה רוחנית שאינה פוסקת. צילו של האדם משמש כקנה מידה לגובהו. קומתו הרוחנית של האדם משתקפת בצילו, ככל שקומתו הרוחנית של האדם גדלה, כך גדל צילו. הצדיק נמשל לעץ.
מעלת האילן בכך שבכוחו לגרום לריבוי נוסף ולהמשכיות. כוח שמצליח להביא ללבלוב, לצמיחה לגובה ויצירת צל, זרע מכל פרי יכול לפרוח ולגדול ולעשות יש מאין.

כך גם כוחו של האדם.
מובא במשנה של פרקי אבות, "אם למדת תורה הרבה אל תחזיק טובה לעצמך" - אין טוב אלא תורה.

יש להרבות ולהעמיד תלמידים הרבה ולהעביר את הטובה הגדולה גם לאחרים "כי לכך נוצרת" - זה התפקיד מתחילת הבריאה, ללמוד וללמד, לשמור ולעשות.
 

מעוניינים לפרסם מאמר באתר שלנו? שלחו אלינו את המאמר ובמידה ויימצא מתאים אנו נפרסם אותו - לשליחת מאמר לחצו כאן

תגובות הגולשים



אתר של שמחה
עמוד הבית
חסידות ברסלבפרשת השבועחגים ומועדיםמשפחה וזוגיותטיפים ועצותאמונה והשקפהנקודות טובותתורה ומצוותסיפורים מהחייםפגוש את הרב הילולת הצדיקיםאמרות חז"ל ומשליםמוסיקה יהודיתאומן ראש השנהגולשים כותביםסיפורי ישועות - הצדיק מיבניאל זצ"ל
תורה נביאים כתוביםפרשות השבוע (בתנ"ך)תהיליםפרקי אבותקיצור שולחן ערוך (ליוצאי אשכנז)שמירת הלשון - החפץ חייםתפילות וסגולות
ליקוטי מוהר"ןליקוטי מוהר''ן תנינאקיצור ליקוטי מוהר''ן השלםקיצור ליקוטי מוהר''ן השלם תנינאליקוטי תפילותסיפורי מעשיותליקוטי עצותשיחות הר"ןספר המידותשמות הצדיקיםמשיבת נפש
תהילים יומישידור ישיר - אומןגלריית תמונותיארצייט יומיהדף היומי