פרשת שופטים
פרשת השבוע | רבקה ראש | ז' אייר התשע"א | 11595 | 0 | |
" שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים, תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ, אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ, לִשְׁבָטֶיךָ; וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, מִשְׁפַּט-צֶדֶק. לֹא-תַטֶּה מִשְׁפָּט, לֹא תַכִּיר פָּנִים; וְלֹא-תִקַּח שֹׁחַד--כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים, וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם. צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף--לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ"
התורה היא סמכות העל,הקב"ה כביכול קיבל את סמכותה,"איסתכל באורייתא וברא עלמא".הקב"ה הסתכל בתורה וברא את העולם.ועל האדם לשמור על השערים שהאלוהות הפקידה בידיו.
אומר 'הבן איש חי',התורה נקראת שער ולכן התחילה בפסוק:"בראשית ברא אלוקים "- ראשי תיבות 'בבא'.בבא בארמית הוא שער.
מהו "בכל שעריך"שבכל שער ושער צריכים לתת שופטים ושוטרים.
"שעריך"-כמו שאומר הזה"ק על פסוק "נודע בשערים בעלה",
"בשערים" - "כל חד וחד לפום מה דמשער בלביה".כלאמר בכל שיעור ושיעור שהאדם משער בליבו הוא צריך לתת שם "שופטים ושוטרים".
שעריך- שיעור.שיעור הוא מידה ושיעור הוא למידה.
מדוע נאמר "שופטים" ראשוןכי השיפוט הוא במח ,שם המחשבה המכוונת
לעומת ה"שוטרים" שהם ההוצאה לפועל.
והיה ולא ישתמשו בכוח ה'פה' של שופטים או בכוח ה-ר'- (ראש) של שוטרים
יהיו האנשים בבחינת שוטים.אם יצליח האדם לשפוט ולשמור על הפתחים
יהיו חייו מאוזנים וטובים.
"וְהִנֵּה אֱמֶת נָכוֹן הַדָּבָר, נֶעֶשְׂתָה הַתּוֹעֵבָה הַזֹּאת בְּיִשְׂרָאֵל......וּבִעַרְתָּ הָרָע, מִקִּרְבֶּךָ"
תועבה-אותיות תועה בה,עלינו לבאר את הרע מקרבנו ,
כי דרך עוברי עברה,לעשותה בסתר,לכן דורשת התורה לחפש במסתרים "מִקִּרְבֶּךָ" ולבער אותם כמו את החמץ שמוצאים בסדקים.
כתוב "צדק צדק תרדוף" "למען תחיה".על ידי שוטרים ושופטים מקיימים את החיים.מסלקים את הרע-רצון עצמי ושומרים על הצדק.
"וּבִעַרְתָּ הָרָע, מִקִּרְבֶּךָ"
אומר ה'אור החיים' שהכוונה ל'רע' הידוע מבראשית (ח' כ"א) 'יצר לב האדם רע',
וכשיעשו משפט, בזה מתבער הרע וניתש כוחו,ולא יתעצם בלבות בני אדם, שנאמר 'מקרבך''.
מקרבך-מקרוביך,לבער את הרע מקרובו.אם רואה אדם בקרובו ,שעושה עברה,עליו לבוא נגדו.כמו שכתוב בתהילים ט"ו:" וְחֶרְפָּה, לֹא-נָשָׂא עַל-קְרֹבוֹ."
לשם תיקון העולם,חייב להיות קיים כוח השליטה והדין,
בבחינת: " מֶלֶךְ--בְּמִשְׁפָּט, יַעֲמִיד אָרֶץ;" (משלי כט,ד)
שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך" .אנו מצווים להציב שומרים ב"כל שערינו",
כלומר, בפתחי הגוף שלנו.לשמור על האוזניים מפני שמיעת דברי רכילות.
שמירת הפה מדיבורי שקר ולשון הרע ושמירת העיניים.
אומר האדמו"ר מגור:אדם שמקיים את "שופטים ושוטרים תתן לך"
הוא אדם ששופט את עצמו – בעצמו.ומי ששופט עצמו למטה, לא יישפט למעלה.
מובא במדרש (דברים רבה, שופטים ה', ד' )
"במקום שנעשה הדין למטה אין הדין נעשה למעלה"
"וְלֹא-תִקַּח שֹׁחַד--כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים"
אמרו חז"ל מהו שחד שהוא חד. שהנותן והמקבל נעשו אחד ושוב אינו רואה לו חובה או רואה את האמת.
פרשת שופטים מלאה בעצות לטובת האדם .עצות לשיווי משקלו הרוחני והגשמי,בכל שער ושיעור. בתחילת אלול קוראים-"כי האדם עץ השדה"
האדם יש בו מתכונת העץ. האדם נקרא על שם מוצאו מן האדמה
וגם 'אָדְמָה ''- אהיה דומה לה'.
מפרש המהר"ל :
שהאדם אינו נקרא על שם האדמה, משום שנברא ממנה,אלא שנקרא כן משום שיש בו מתכונת האדמה. האדמה יש בכוחה להוציא מן הכוח אל הפועל וכמו הזרע שטמון באדמה,כך היא נשמת האדם הנטועה בתוכו.לקראת השנה החדשה יכוון האדם לפרוח כאילן,כמו העץ שיונק מהאדמה,האדם יקבל 'עצה' מהקב"ה.
ויהיה כעץ השדה אשר ייתן פריו בעיתו.
אלול-אותיות 'לא' ו'לו'.לא-כאשר נשלול את ה'אני'.לו-כדי שנעבוד לו,לקב"ה.
אלול-ראשי תיבות 'אני לדודי ודודי לי'.אלול בארמית-חיפוש.זמן של התבוננות וחיפוש עצמי.האות שקשורה לחודש אלול-האות י'.האות הקטנה מסמלת ענוה,
נקודה פנימית,שממנה ניתן לצמוח.
" שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים, תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ, אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ ".
"תיתן לך"- לשון יחיד, שכל אדם צריך לתת לעצמו שופטים ושוטרים אישיים.
"אשר נתן לך ה' אלקיך", נתן מתנה הקב"ה. ומי שמצליח לתת שופטים ושוטרים בכל שעריו,זוכה במתנת אלוהים.
"וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ"
ומהי ירושת הארץ, ארץ ישראל
הרצון.
הרצון ישר האל.
מעוניינים לפרסם מאמר באתר שלנו? שלחו אלינו את המאמר ובמידה ויימצא מתאים אנו נפרסם אותו - לשליחת מאמר לחצו כאן