ט'ז שבט רגישות
בס"ד
ספר חפץ חיים
אבק רכילות
135 יום
ט"ז שבט
רגישות
רכילות מעוררת שנאה גלויה בי יהודים אבק רכילות גורם לתרעומת - אמנם מחותה יותר - אדם מספר לשומע שפלוני דיבר עליו באופן שאמנם אין בו גנות ואין בו נזק אבל יש בדברים כדי לעורר בשומע תרעומת כלפי אותו כלפי אותו פלוני , הדוגמא הידועה למקרה כזה היא בדברי הקב"ה לאברהם על שרה שלא האמינה לדברי המלאך בבשורתו כי תיפקד , "למה זה צחקה שרה לאמר האף אמנם אלד ואני זקנתי " אומר ה' לאברהם {בראשית י"ח ,י"ג }, אך לאמיתו של דבר אמרה שרה "ואדוני זקן " {פסוק י"ב} בירושלמי {פאה א' ע"א} מובא שחזרה על דבריה היתה נחשבת לאבק רכילות והנה לומר על אדם כן תשעים ותשע שהוא זקן הרי אין זה גנאי ולא דבק מזיק , בכל זאת ,אין זה כ"אדם זקן " קשיש לשמוע שאשתו מתבטאת עליו כ"אדם זקן " ודרך בני אדם להקפיד על כך , ולפיכך חזרה על ביטוי זה יש כח משום אבק רכילות , על כן דיברו הכתובים "לשון כדאי " בשביל להטיל שלום בין אברהם לשרה ,
" כל אדם שיש בו גסות הרוח , אין עפרו ננעו לתחית המתים"
בס"ד
פירוש הלכה ט"ז בשבט מחזור א'
גסות הרוח
גם יתבונן אדם בגדול עונשו בעולם הזה ובעולם הבא כמו שאמרו {סוטה כט ,ב} בשביל ד' דברים בעלי "בתים יורדים לטמיון וכו' , ועל גסות הרוח , ואמרינן נמי בסוטה ,{ה ,א }: כל אדם שיש בו גסות הרוח ,לסוף מתמעט וכו' , וגרזסינן נמי שם : אמר רב חסדא : כל אדם שיש בו גסות הרוח ,אמר הקדוש -ברוך-הוא :אין אני והוא יכולין לדור בעולם , שנאמר וכו' , ואמר רבי אליעזר : כל אדם שיש בו גסות הרוח ,אין עפרו ננער לתחית המתים , שנאמר וכו' , והוא מידה כנגד מידה דתחת שהיה לו לחשוב תמיד בנפשו , דסופו לילך למקום עפר רמה ותולעה ולא להתנאות וכנ"ל , והוא לא כן חשב , כי אם במרומי סלעים יהיה משגבו ,ובעליות מרוחים יהיה לעד מנוחתו ,יתר על כל בני גילו: לכן כאשר גופו נעשה עפר ,אין בעפרו כוח להתנער ממקומו , והכול יעמדו ויקומו על רגליהם ,והוא ישאר משכב נמוך תחת כפות רגיל כל האנשים אשר התגאה עליהם בעודו בחייו , וגם הוא מתעב עבור זה בעיני השם יתברך , כמו שכתוב {משלי טז,ה' }: "תועבת ה' כל גבוה לב ".
ספר חפץ חיים
אבק רכילות
135 יום
ט"ז שבט
רגישות
רכילות מעוררת שנאה גלויה בי יהודים אבק רכילות גורם לתרעומת - אמנם מחותה יותר - אדם מספר לשומע שפלוני דיבר עליו באופן שאמנם אין בו גנות ואין בו נזק אבל יש בדברים כדי לעורר בשומע תרעומת כלפי אותו כלפי אותו פלוני , הדוגמא הידועה למקרה כזה היא בדברי הקב"ה לאברהם על שרה שלא האמינה לדברי המלאך בבשורתו כי תיפקד , "למה זה צחקה שרה לאמר האף אמנם אלד ואני זקנתי " אומר ה' לאברהם {בראשית י"ח ,י"ג }, אך לאמיתו של דבר אמרה שרה "ואדוני זקן " {פסוק י"ב} בירושלמי {פאה א' ע"א} מובא שחזרה על דבריה היתה נחשבת לאבק רכילות והנה לומר על אדם כן תשעים ותשע שהוא זקן הרי אין זה גנאי ולא דבק מזיק , בכל זאת ,אין זה כ"אדם זקן " קשיש לשמוע שאשתו מתבטאת עליו כ"אדם זקן " ודרך בני אדם להקפיד על כך , ולפיכך חזרה על ביטוי זה יש כח משום אבק רכילות , על כן דיברו הכתובים "לשון כדאי " בשביל להטיל שלום בין אברהם לשרה ,
" כל אדם שיש בו גסות הרוח , אין עפרו ננעו לתחית המתים"
בס"ד
פירוש הלכה ט"ז בשבט מחזור א'
גסות הרוח
גם יתבונן אדם בגדול עונשו בעולם הזה ובעולם הבא כמו שאמרו {סוטה כט ,ב} בשביל ד' דברים בעלי "בתים יורדים לטמיון וכו' , ועל גסות הרוח , ואמרינן נמי בסוטה ,{ה ,א }: כל אדם שיש בו גסות הרוח ,לסוף מתמעט וכו' , וגרזסינן נמי שם : אמר רב חסדא : כל אדם שיש בו גסות הרוח ,אמר הקדוש -ברוך-הוא :אין אני והוא יכולין לדור בעולם , שנאמר וכו' , ואמר רבי אליעזר : כל אדם שיש בו גסות הרוח ,אין עפרו ננער לתחית המתים , שנאמר וכו' , והוא מידה כנגד מידה דתחת שהיה לו לחשוב תמיד בנפשו , דסופו לילך למקום עפר רמה ותולעה ולא להתנאות וכנ"ל , והוא לא כן חשב , כי אם במרומי סלעים יהיה משגבו ,ובעליות מרוחים יהיה לעד מנוחתו ,יתר על כל בני גילו: לכן כאשר גופו נעשה עפר ,אין בעפרו כוח להתנער ממקומו , והכול יעמדו ויקומו על רגליהם ,והוא ישאר משכב נמוך תחת כפות רגיל כל האנשים אשר התגאה עליהם בעודו בחייו , וגם הוא מתעב עבור זה בעיני השם יתברך , כמו שכתוב {משלי טז,ה' }: "תועבת ה' כל גבוה לב ".