סימן עד - דין המפליג בספינה
סימן עד. דין המפליג בספינה, ובו ד' סעיפים:
(א) אין מפליגין בספינה על הים פחות משלשה ימים קודם שבת, דהיינו מיום רביעי ואילך אסור. אבל אם הולך לדבר מצוה, מותר אפילו בערב שבת:
(ב) על הנהרות מותר להפליג בספינה בכל ענין אפילו בערב שבת ובלבד שלא יצטרך הישראל לעשות שם מלאכה בשבת, ואפילו אם בהמות מוליכות את הספינה, מותר:
(ג) היכא דמותר להפליג בספינה בע"ש, אם נכנס בה בע"ש וישב שם עד חשכה, אע"פ שחזר לביתו ולן בביתו, מותר ליכנס בה אח"כ ביום השבת, ובלבד שלא תלך הספינה בשביל ישראלים לחוד. אך מאחר שהיה בביתו בשבת, קנה שביתה בביתו, ולכן אם הלכה הספינה יותר מתחום שבת ובאה בשבת ליבשה, אין לו שם אלא ד' אמות, ויותר מזה אסור לו ללכת שמה. וע"ל סי' צ"ה:
(ד) ללכת בספינה בשבת כדי להתפלל בעשרה או למצוה אחרת, אם הספינה הולכת גם בשביל אחרים, יש להתיר. ומ"מ יש להישראל ליכנס לתוך הספינה בע"ש בעוד יום לישב שמה ער שתחשך, ואח"כ יכול לחזור לביתו, וחוזר בשבת לתוך הספינה. אבל שתלך הספינה בשביל הישראל לבד, אין להתיר (עי' בס' נתיב חיים סי' רמ"ח שהאריך בענין זה):
(א) אין מפליגין בספינה על הים פחות משלשה ימים קודם שבת, דהיינו מיום רביעי ואילך אסור. אבל אם הולך לדבר מצוה, מותר אפילו בערב שבת:
(ב) על הנהרות מותר להפליג בספינה בכל ענין אפילו בערב שבת ובלבד שלא יצטרך הישראל לעשות שם מלאכה בשבת, ואפילו אם בהמות מוליכות את הספינה, מותר:
(ג) היכא דמותר להפליג בספינה בע"ש, אם נכנס בה בע"ש וישב שם עד חשכה, אע"פ שחזר לביתו ולן בביתו, מותר ליכנס בה אח"כ ביום השבת, ובלבד שלא תלך הספינה בשביל ישראלים לחוד. אך מאחר שהיה בביתו בשבת, קנה שביתה בביתו, ולכן אם הלכה הספינה יותר מתחום שבת ובאה בשבת ליבשה, אין לו שם אלא ד' אמות, ויותר מזה אסור לו ללכת שמה. וע"ל סי' צ"ה:
(ד) ללכת בספינה בשבת כדי להתפלל בעשרה או למצוה אחרת, אם הספינה הולכת גם בשביל אחרים, יש להתיר. ומ"מ יש להישראל ליכנס לתוך הספינה בע"ש בעוד יום לישב שמה ער שתחשך, ואח"כ יכול לחזור לביתו, וחוזר בשבת לתוך הספינה. אבל שתלך הספינה בשביל הישראל לבד, אין להתיר (עי' בס' נתיב חיים סי' רמ"ח שהאריך בענין זה):