סימן קמח - יחוד שאחר הקידושין
סימן קמח. יחוד שאחר הקידושין, ובו ד' סעיפים:
(א) עיקר החופה היא מה שאחר הקידושין מוליכין את החתן והכלה לחדר מיוחד, ואוכלים שם יחד במקום צנוע. ויש למנוע שלא יכנס לשם שום אדם, כדי שיהיה יחוד גמור, וזהו החופה הקונה ועושה נישואין:
(ב) בבתולה קונה יחוד זה אף על גב דאינו ראוי לביאה כגון שהיא נדה או שבני אדם נכנסין ויוצאין שם. (וכשהיא נדה בעל כרחו צריכין שיהיו בני אדם נכנסין ויוצאין שם, דאם לא כן אסורין להתיחד קודם ביאה ראשונה):
(ג) אבל באלמנה אינו קונה אלא יחוד הראוי לביאה, דהיינו שהיא טהורה ואין אדם נכנס לשם:
(ד) אין עושין קנין בשבת. ולכן אם הנשואין בע"ש, צריכין ליזהר מאד שיהיה יחוד הקונה קודם שבת. ואז כשנעשה היחוד הקונה מבעוד יום, מותר לבא עליה ביאה ראשונה בשבת בין בבתולה בין באלמנה. אבל אם לא נעשה היחוד הקונה מבע"י, אז אסור לבא עליה בשבת ביאה ראשונה, משום דהביאה עושה הקנין, ואין קונין בשבת (דין בעילת בתולה עי' לקמן סי' קנ"ז):
(א) עיקר החופה היא מה שאחר הקידושין מוליכין את החתן והכלה לחדר מיוחד, ואוכלים שם יחד במקום צנוע. ויש למנוע שלא יכנס לשם שום אדם, כדי שיהיה יחוד גמור, וזהו החופה הקונה ועושה נישואין:
(ב) בבתולה קונה יחוד זה אף על גב דאינו ראוי לביאה כגון שהיא נדה או שבני אדם נכנסין ויוצאין שם. (וכשהיא נדה בעל כרחו צריכין שיהיו בני אדם נכנסין ויוצאין שם, דאם לא כן אסורין להתיחד קודם ביאה ראשונה):
(ג) אבל באלמנה אינו קונה אלא יחוד הראוי לביאה, דהיינו שהיא טהורה ואין אדם נכנס לשם:
(ד) אין עושין קנין בשבת. ולכן אם הנשואין בע"ש, צריכין ליזהר מאד שיהיה יחוד הקונה קודם שבת. ואז כשנעשה היחוד הקונה מבעוד יום, מותר לבא עליה ביאה ראשונה בשבת בין בבתולה בין באלמנה. אבל אם לא נעשה היחוד הקונה מבע"י, אז אסור לבא עליה בשבת ביאה ראשונה, משום דהביאה עושה הקנין, ואין קונין בשבת (דין בעילת בתולה עי' לקמן סי' קנ"ז):