שיחה ד'
עכשו בעתים הללו קשה מאד שיהיה מעות לאיש כשר, כי צריך שיהיה לו ירידה גדולה מאד חס ושלום עד שישיג מעות. ואפלו אחר הירידה חס ושלום מעבודתו יתברך עדין לאו כל אחד משיג מעות כי גם הרשעים וקלי עולם לאו כל אחד משיג מעות אבל איש כשר באמת רחוק מאד שיהיה לו עשירות. כי דע שמיום שחרב בית~המקדש נפל העשירות בעמקי הקלפות בבחינת ותרד פלאים (איכה א, ט), פלאים אותיות אלפים. הינו שהאלפים של עשירות ירד פלאים. דהינו ירידה גדולה ונפלאה. על~כן בהכרח שיהיה לו חס ושלום ירידה גדולה מאד קדם שבא לעשירות דהינו אלפים מזמנים ועדין הוא ספק כנ"ל. אבל איש כשר באמת קשה לו מאד שיהיה לו עשירות ואף~על~פי שנמצאים גם צדיקים ואנשים כשרים שיש להם מעות, אבל הוא כבד וקשה מאד מאד. וגם העשירות שיש להם לצדיקים הוא מזיק להם לעבודתם. גם באמת אף~על~פי שיש להם איזה מעט עשירות אבל אף~על~פי~כן אין להם עשירות גדול מזמן כמו שיש להקלי עולם שיש להם אלפים ורבבות אדומים מזמנים, כי עכשו קשה וכבד מאד שיהיה להכשרים עשירות כנ"ל, וכמו שאומרים בשם רבי נחמן זקני זכרונו לברכה שאמר על מה שאמרו רבותינו זכרונם לברכה: ארך ימים בימינה (משלי ג, טז), ואמרו רבותינו זכרונם לברכה (שבת סג.) ארך ימים איכא עשר וכבוד ליכא ואמרו כל~שכן עשר וכבוד. ואמר רבי נחמן זכר צדיק לברכה שהוא רק כל~שכן, הינו שבודאי הוא קל וחמר וכל~שכן שראוי שיהיה להם עשר וכבוד אבל לא בפרוש. כי אף~על~פי~כן אין להם מזמנים כמה אלפים אדומים וכנזכר לעיל: