שיחה עח'
בכל מקום יש ישר, אפלו מי שעושה כל העולות, אף~על~פי~כן בהכרח נמצא בו איזה ישר רק שיש חלוק בין בני~אדם מתי מתחיל הישר. שיש בני~אדם שהישר מתחיל אצלו תכף ויש שאין מתחיל אצלו הישר רק אחר כך שעושה עולה ויש שמתאחר אצלו התחלת הישר יותר דהינו אחר שעושה כמה עולות וכן יש שמתחיל אצלם באחור יותר ויותר. אבל אף~על~פי~כן ימצא גם בו איזה ישר רק שהוא מאחר הרבה. כגון למשל שהיה מעשה שראיתי בכפר שבא איש חיל וצוה שיתנו לו הסוסים על הפאטשט ע, ושחדו אותו בממון. ואחר~כך בא השני, והסית אותו הראשון שיקח גם~כן הסוסים כנזכר לעיל, ושחדו אותו גם~כן. ואחר~כך בא השלישי והיה צריך באמת סוסים על הפאטשט ורצה גם~כן לקח הסוסים, והלך הבעל~כפר והתחנן לפני הראשון שהיה אדון שיניחהו, ועתה נשא לו פנים האיש~חיל ראשון וצוה להניחו ולא יקחו אצלו הסוסים. נמצא שאצל זה הגזלן האיש~חיל הראשון הנ"ל התחיל הישר אחר שעשה שתי עולות כנ"ל, ואז התחיל אצלו הישר וצוה להניחו כי אף~על~פי שהיה גזלן ועשה עולות כאלו, אף~על~פי~כן בפעם השלישית התחיל הישר אצלו והכרח להניחו. נמצא שבכל מקום יש ישר רק שהחלוק מתי מתחיל הישר כנזכר לעיל והבן:
וזה בחינת מה שכתוב בזהר הקדוש (ח"ב נז. קסב. קנד:) שגם בסטרא דשמאלא יש ימין ושמאל. רק שימין שלהם רחוק הרבה אפלו משמאל של הקדשה. נמצא שגם בהסטרא אחרא יש ימין בחינת ישר רק שהימין והישר שלהם מתחיל מאחר מאד אפלו מן השמאל של הקדשה והבן: